5 musthaves voor een Webshop

Hoe kan ik mijn webwinkel/webshop zo indelen waardoor mijn jaaromzet omhoog gaat? Om dit te kunnen realiseren zijn er verschillende strategieën, analyses en tools die een webwinkel moet bevatten om zo succesvol mogelijk te zijn. Er zijn 5 musthaves die een webwinkel moet bevatten om succesvol te zijn.

Musthave 1: conversie-attributie
Veel webwinkeliers gebruiken software om de bezoeken op de webwinkel te analyseren. Uit deze statistieken kunnen vervolgens conclusies worden getrokken en eventuele lopende campagnes worden aangepast. Tijdens deze analyse wordt nauwelijks de complete customer journey gemeten. Dit met als gevolg dat er slechte en onvolledige analyses worden gemaakt. Deze onvolledige analyse kunnen vervolgens leiden tot verkeerde conclusies en eventuele omzet verlies. Een veel gemaakte fout bij webwinkeliers is dat de focus ligt op de transactiewaarde. Echter is dit pas de laatste stap in de customer journey van een bezoeker. Door de stappen voor de transactie te verbeteren komen er meer bezoekers tot aan de laatste stap.

Een belangrijk onderdeel om de conversie te verbeteren is het plaatsen van advertenties op Marktplaats en online adverteren op Smartphones. Voorheen werden deze kanalen minder gebruikt omdat winkeliers dachten dat dit geen meer omzet opleverde. Juist nu blijkt dat het inzetten op deze kanalen tot meer conversie en omzet kan leiden.

Musthave 2: Inzicht in de invloed van online op offline
Heeft een online campagne ook een invloed op de verkopen in de fysieke winkels? Wordt er na het promoten van een specifiek product online deze dan ook meer offline meer gekocht? Bedrijven die zowel fysieke winkels als webwinkels hebben gaan steeds meer inspelen op het Omnichannel. Dit houdt in als bijvoorbeeld een product niet verkrijgbaar is in de winkel, wordt deze online voor de klant besteld en andersom.

De invloed van online op offline kan gemeten worden door de locatie informatie van Google van de smartphone gebruikers in de winkel te analyseren. Aan de hand hiervan kan gezien worden of ze een online campagne hebben gezien. Daarnaast kan via een kassasysteem een klantenkaart gekoppeld worden waar gegevens uit gehaald kan worden.

Musthave 3: Google die uw lokale winkels en winkelvoorraden kent
Een betere online zichtbaarheid van een winkel kan voor meer winkelbezoek zorgen. Daarom is het belangrijk om de winkellocaties bij Google goed te vermelden. Zo worden de winkellocaties beter gevonden. Naast de locatie is het ook van belang om de door Google voor gedefinieerde bedrijf categorieën goed in te vullen. Bent u actief in verschillende bedrijf categorieën dient u per categorie een nieuw mijn bedrijf aan te maken binnen Google. Door het instellen van Analytics parameters kunt u meten welke bezoeken komen via Google.

Winkels met zowel een fysieke vestiging als een webshop worden steeds transparanter op het gebied van voorraden. Op de webshop wordt vaak de huidige winkelvoorraad aangegeven. Als de maat niet meer in de webshop verkrijgbaar is, kan deze eventueel aangeschaft worden in de fysieke winkel en andersom.

devices

Musthave 4: Productfeedmanagementtool voor advertenties
Bij het adverteren van producten via google, wordt er vaak een productfeed opgesteld. Deze wordt gekoppeld aan platformen als Beslist of Fashionchick. Veel kleinere en middelgrote webwinkels wordt er alleen naar de hoofdlijnen gekeken van de verkoop. Hier splitsen ze de verschillende doelgroepen niet op, om te kijken welke advertentie wel iets oplevert en welke advertentie niet.

Grotere webwinkels hebben meer inzicht in welke product of product groep wel of geen succesvolle campagne heeft op Google. Bij deze webwinkels wordt er geanalyseerd wat goed loop en niet en zo nodig bijgestuurd door het instellen van bijvoorbeeld de klikprijs.

Met een datafeed managementtool die gekoppeld is aan Universal Analytics kunnen de productprestaties gemeten worden. Aan de hand van deze resultaten kan er ingespeeld worden om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

Musthave 5: Realtime service
Voorheen konden middelgrote en grote webwinkels zich onderscheiden op prijs en product. Dit wordt steeds minder. Door veel concurrentie kunnen webwinkels zich minder onderscheiden. Daarnaast wordt de service wel steeds belangrijker. Klanten willen graag zo snel mogelijk antwoord op eventuele vragen.

index 5

Veel webwinkels proberen een goede service te leveren door middel van live chat. In deze live chat kan een klant vragen stellen over producten of andere zaken m.b.t. een product af aanschaf. Door deze setting ervaren de klanten een persoonlijke sfeer, waardoor ze positiever worden over een product of het bedrijf. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere conversie en omzet.

Wilt u een webshop beginnen? Vraag dan gratis verschillende offertes aan voor een webshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *