Hoe blijf je goed zichtbaar in Google?

Vanaf begin dit jaar heeft Google de zoekresultatenpagina op het desktopscherm anders ingedeeld.

Voorheen toonde Google de AdWords-tekstadvertenties rechts naast de organische zoekresultaten. Nu worden de AdWords-tekstadvertenties alleen nog maar boven en onderaan de pagina weergegeven. Door de verandering van google is de search engine results page (SERP) veranderd maar is op alle schermformaten gelijk. Wat voor gevolgen heeft deze verandering voor SEO-strategieƫn?

Veranderingen in AdWords campagnes
Sinds de verandering van Google zijn er per pagina maximaal 7 AdWords-advertenties te zien.
Bovenaan de pagina zijn er maximaal 4 AdWords-advertenties te zien en onderaan de pagina maximaal 3 advertenties. Advertenties die voorheen op pagina 1 stonden omdat er meer ruimte beschikbaar was, schuiven automatisch door naar de volgende pagina. De best betaalde advertenties worden bovenaan weergegeven.

Aan de hand van de zoekintentie van een bezoeker, wordt bepaald hoeveel advertenties er getoond worden. Blijkt uit de woorden dat een bezoeker bijvoorbeeld de intentie heeft om iets te kopen zullen er meer advertenties te zien zijn dan als de bezoeker achtergrond informatie zoekt. Er zijn dus meer advertenties te zien bij een intentie tot een aankoop.

Wanneer een zoekresultaat een commerciƫle intentie heeft met een locatie wordt het SERP anders ingedeeld. Bovenaan zijn de betaalde Adwords campagnes te zien gevolgd door een overzicht van bedrijven in de regio.
Google vindbaarheid - MKB Webpartner

Wat zijn de gevolgen?
Door het veranderen van SERP moeten sommige bedrijven hun SEO strategie aanpassen om dezelfde resultaten te behouden.

Voor webshops wordt te inzet van paid search of ook wel SEA nog belangrijker dan het al was. Door het inzetten van paid search worden ze beter geplaatst in de zoekresultaten. Klanten die een koopintentie hebben komen sneller op de webshop terecht met paid search dan als er geen gebruik wordt gemaakt van paid search.

Voor fysieke winkels en met of zonder een webshop is paid search onmisbaar geworden om bezoekers naar de winkel te halen. Naast paid search is de lokale vindbaarheid ook belangrijk. Potentiele kopers zoeken online naar een fysieke winkel. Hierbij is het toepassen van de online vindbaarheid door middel van SEO erg belangrijk.

Contentmarketeers moeten een goede mix neerzetten van paid search en online vindbaarheid (SEO). Bij een longtail doelstelling wordt er voornamelijk ingezet op SEO. Om online vindbaar te zijn moeten de geschreven teksten zoekmachine vriendelijk zijn. Bij een webshop wordt veelal AdWords toegepast. Lokale zoekopdrachten worden veel ondersteund door SEO campagnes om de vindbaarheid te vergroten

Voor bloggers heeft de nieuwe indeling weinig invloed. Het blijft belangrijk om content te schrijven die bij de behoefte aansluit van de bezoekers en zoekopdrachten. Naast de juiste content te schrijven blijft het ook belangrijk om de juiste mix van SEO en AdWords in te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *